توپ هایی برای نجات آب

توپ هایی برای نجات آب

دپارتمان آب و انرژی لس آنجلس طی هفته گذشته از سیستم جدیدی برای حفاظت از کمیت و کیفیت آب شهری پرده برداشت و این سیستم جدید چیزی نیست جز هزاران توپ مشکی رنگ که قرار است روی سطح مخازن آب غوطه ور شده و مانع بخار آب شوند.

روز دوشنبه، ۲۰ هزار توپ مشکی رنگ دیگر، که هر کدام ابعادی در حدود یک گریپ فروت دارند به درون مخزن آبی در سیلمار کالیفرنیا ریخته شدند تا سطح مخزن ۱۲ میلیارد لیتری به طور کامل توسط ۹۶ میلیون توپ مشکی رنگ پر شود.

نقش این کره های مشکی رنگ که «توپ سایه» لقب گرفته اند بسیار ساده است. با قرار گرفتن اجسام پلاستیکی که نسبت به دیگر مواد قدرت انتقال گرمای کمتری دارند، میزان بخار آب و تبخیر به شدت کاهش می یابد. در حقیقت، حضور توپ ها این امکان را می دهد تا به میزان ۱٫۱ میلیارد لیتر از تبخیر آب به صورت سالیانه جلوگیری شود.

از ۱۵ سال پیش تاکنون، کالیفرنیا با بحران خشکسالی و کم آبی روبرو بوده و براساس گزارش ها و محاسبات، چنین رویدادی طی ۱۲۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. در ماه آپریل، جری براون، فرماندار کالیفرنیا اعلام داشت با کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب در سراسر ایالت، قصد دارد این مشکل را تا حدودی مدیریت کند.

میزان آبی که توسط این توپ ها ذخیره می شود، می تواند میزان آب آشامیدنی سالانه ۸۱۰۰ انسان را شامل شود. البته اگر فکر می کنید این راه احمقانه به نظر می رسد و هزینه گزافی روی دوش مقامات کالیفرنیا گذاشته، سخت در اشتباه هستید.

هزینه تولید هر توپ ۳۶ سنت بوده و هر راه دیگری مثل ساخت روکشی عظیم، هزینه ای بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بر گردن فرماندار کالیفرنیا می گذاشته. توپ ها علاوه بر اینکه از تبخیر جلوگیری می کنند، مانع انجام فعالیت های شیمیایی در آب های کلر دار شده و همچنین امکان رویش جلبک نیز بسیار کاهش می یابد.

منبع فارسی: دیجیتانو

منبع اصلی: Newscientist

 

۰ ۰
۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

ایفون تصویری

۱۶ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۲۶
میگن اب که ساکن بمونه میگنده و آب گندیده شده هم امکان جلبک زدن داره و هم باید تصویه بشه!
واسه تصویش هم فکری شده؟ طوری که به توپ ها اسیبی نرسه!!!

پاسخ:

۲۲ فروردين ۹۵، ۱۹:۴۲
منظور تصفیه‌ی آب است؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بهینه‌سازان، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.