گرد و خاک به مرکز کشور رسید!

گرد و خاک به مرکز کشور رسید!

بالاخره انتظارها تمام می‌شوند. گرد و خاک دارد روی گربه‌ی وطن اثر می‌گذارد. از غرب خبر می‌رسد جنگل‌های خشک و خاک گرفته راحت می‌سوزند و سهم گرد و خاک این است که باعث خشکی بیشتر می‌شود. گرد و خاک در هوا بسیار مخرب است. بررسی عدد خسارت ناشی از گرد و خاک خود موضوع بسیاری از پژوهش‌ها است.

اما چرا نمی‌توانیم یا بهتر بگوییم نتوانسته‌ایم؟! هر چه هست آب در ایران نایاب نیست. جمعیت هم که دوبرابر و سه برابر نشده است، پس مشکل کجاست؟

به نظر نویسنده‌های این متن مشکل در بخشی نگاه کردن پدیده‌ها است. برای مثال همه به مزیت‌های انتقال آب فکر می‌کنند اما کمتر به این نکته توجه می‌شود که در کشوری با دما و آفتاب ایران مقدار قابل توجهی آب تبخیر می‌شود.

کمبود آب (که عمدتا ریشه در انتقال بیش از حد و تبخیر و بهره‌برداری بی رویه برای مصارف کشاورزی دارد) منجر به ضعف منابع حامی جنگل‌ها و مراتع می‌شود. باتلاق‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها رو به خشکی می‌روند، خشکی اینها منجر به ایجاد گرد و خاک بیشتر می‌شود. چون هم خاک بیشتری در معرض باد قرار می‌گیرد و هم قدرت جذب گرد و خاک توسط باتلاق ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده برابر صفر است.

گرد و خاک اما خود مصرف آب را زیاد می‌کند. مصرف آب شهری و روستایی در اثر گرد و خاک بیشتر می‌شود. فرآورده‌های کشاورزی در اثر گرد و خاک آسیب دیده و تولید کم می‌شود. برای جبران کمبود تولید آب بیشتری مصرف خواهد شد.

شهر‌ها با حضور بیشتر گرد و خاک به نواحی بد آب و هوا متمایل تر می‌شوند. برای جبران این پدیده فضای سبز شهری گسترش می‌یابد، این امر نیاز به آب را بیشتر می‌کند.

نیاز به آب بیشتر در مناطق خاص (شهرهای بد آب و هوا شده) نیاز به انتقال آب میان حوضه‌ای ایجاد می‌کند و انتقال آب میان حوضه‌ای یعنی تبخیر و کمبود آب بیشتر.

...

 

۰ ۰
۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بهینه‌سازان، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.